Waarom lezen goed is voor je kind

Misschien vraag je jezelf af waarom lezen goed is voor je kind. Welke voordelen zijn er als kinderen boeken lezen en vanaf welke leeftijd kunnen ze het beste beginnen met het lezen van boeken? En hoe bepaal je welke boeken geschikt zijn voor jouw kind? In dit artikel geven wij meer informatie over waarom lezen goed is voor je kind, vanaf welke leeftijd ze het beste kunnen beginnen met het lezen van boeken en hoe je kunt bepalen wat het beste boek voor jouw kind is.

Lezen is leren

Kinderen die boeken lezen leren ook verschillende dingen. Ze leren begrijpend lezen en geschreven tekst interpreteren. Ze kunnen ook hun woordenschat uitbreiden en ze kunnen zowel spreekvaardigheden als sociale vaardigheden ontwikkelen. Ook helpt het lezen bij de emotionele ontwikkelingen van het kind. Het staat buiten kijf dat lezen een belangrijke basis vormt voor de ontwikkeling. Waar ze heel hun leven profijt van hebben.

Begrijpend lezen

Door het lezen van boeken leren kinderen veel sneller begrijpend lezen. Een tekst lezen is één ding, maar ook begrijpen wat er geschreven wordt en verbanden kunnen leggen is heel iets anders. Met begrijpend lezen leren kinderen de tekst te begrijpen en ze kunnen zich ook inleven in de personages die in een boek worden beschreven. Door begrijpend lezen ontwikkelen kinderen zowel hun woordenschat als sociale vaardigheden.

Spreekvaardigheid ontwikkelen

Door het lezen van boeken leren kinderen ook de spreekvaardigheid ontwikkelen. Ze leren door het lezen van boeken steeds meer woordjes en deze woorden kunnen ze gebruiken in de conversaties die ze met ouders, leerkrachten en klasgenoten voeren. Het is bewezen dat kinderen die lezen ook veel beter uit hun woorden kunnen komen en al op jonge leeftijd een goed verhaal kunnen vertellen.

Geheugentraining

Lezen is ook een geheugentraining, want een kind moet geconcentreerd zijn om een verhaal van A tot Z te kunnen begrijpen. Zeker als een kind iets langer doet over het uitlezen van boek is het fijn dat hij of zij zich nog wel het begin van het verhaal herinnert. Het ontwikkelt dus het geheugen en het stelt kinderen in staat om dingen veel beter te onthouden. En dat is ook belangrijk bij andere lessen die het kind op school krijgt. De leerstof blijft dan veel beter hangen.

Concentratievermogen versterken

Kinderen zijn in de basis sneller afgeleid, maar het lezen van een boek ontwikkelt het concentratievermogen. Daarom is lezen ook belangrijk. Kinderen leren op die manier om zich te focussen op het verhaal dat ze aan het lezen zijn. Zeker wanneer het een leuk en/of spannend kinderboek is. Door het lezen ontwikkelen ze het concentratievermogen en dat komt van pas in het dagelijkse leven. Waarin kinderen zich vaker moeten kunnen concentreren. Op bijvoorbeeld een les op school of tijdens een sportactiviteit.

Taalontwikkeling

Naast het uitbreiden van de woordenschat leren kinderen al lezend ook de Nederlandse taal begrijpen. Door het lezen van zinnen leren ze hoe deze zijn opgebouwd, de grammatica en over de spelling en dat helpt hen wanneer ze zelf een verhaal op papier moeten zetten. Uiteraard krijgt een kind van 6 jaar en ouder hier pas mee te maken, maar het kan zeker geen kwaad dat er al een goede basis is.

Sociale ontwikkeling

Door het lezen van verhalen kunnen kinderen zich inleven of zelfs identificeren met de personages die in het boek worden beschreven. Deze personages hebben verschillende emoties die ook in het verhaal aan bod komen. Hierdoor ontwikkelen kinderen hun sociale vaardigheden die ze in het dagelijks leven goed kunnen toepassen. Ze leren omgaan met de emoties van zowel zichzelf als anderen en kunnen hier veel beter op anticiperen. Vooral introverte kinderen leren op deze manier hoe ze zich het beste kunnen uiten.

Emotionele ontwikkeling

Naast de ontwikkeling van de sociale vaardigheden helpt het lezen van boeken ook bij de emotionele ontwikkeling van het kind. Ze leren over de verschillende emoties die je als mens kunt hebben en ze leren ook hun eigen emoties te identificeren. Zo leren ze over vreugde, verdriet, pijn en boosheid. Emoties die in een verhaal regelmatig aan bod komen.

Verbeeldingskracht versterken

Met het lezen van boeken versterken kinderen ook hun verbeeldingskracht. Want veel kinderen visualiseren het verhaal in hun hoofd en stellen zich voor hoe de wereld en de personages waar ze over lezen eruitzien. Dat stelt ze in staat om heerlijk erop los te fantaseren en te dagdromen. Daarnaast leren ze ook over andere culturen en wereldlocaties en kunnen ze fantaseren over hoe het zou zijn om in een compleet andere omgeving te leven.

Lezen is ontspannend

Lezen is ook een vorm van ontspanning en zeker in een digitale wereld waarin de smartphone, laptop, tablet en televisie steeds meer gebruikt wordt, is het wel zo prettig dat het kind even de ogen van een beeldscherm kunnen halen. Vooral op regenachtige dagen als buiten spelen geen optie is. Dan kunnen ze heerlijk wegdromen en ontspannend met een leuk en/of spannend boek. Ook biedt het ontspanning aan ouders. Want jij hoeft je kind niet te vermaken als hij of zij zichzelf weet te vermaken met het lezen van een kinderboek.

Een momentje samen

Lezen is ook goed voor het versterken van de band met jouw kind, want kinderen hebben soms hulp nodig bij het begrijpen van de woorden die ze lezen. Daarom is het ook belangrijk dat je regelmatig samen met je kind een boek leest of dat je een verhaal voorleest, uit bijvoorbeeld een van de Disney voorleesboeken. Het biedt ontspanning en het creëert een mooi ouder en kind moment dat jullie band versterkt.

Regelmaat

Het lezen kan ook regelmaat bieden. Zeker als een kind dagelijks een paar bladzijden op vaste tijdstippen leest. Daarom is lezen ook iets dat vaak voor het slapen gaan wordt gedaan. Kinderen kunnen dan na een drukke dag even ontspannen voordat ze hun ogen sluiten terwijl je op dat moment ook nog een mooi moment samen kunt creëren.

Op welke leeftijd beginnen met lezen?

De grote vraag is natuurlijk wanneer je als ouder begint met het stimuleren van het lezen van boeken, maar feitelijk kun je niet te vroeg beginnen! Hoe eerder des te beter. Kinderen die op jonge leeftijd al kennismaken met boeken en lezen ontwikkelen ze zich veel sneller dan leeftijdsgenootjes die minder vaak of zelfs helemaal niet lezen.

Leeftijdscategorie 0 tot en met 3 jaar oud

Je baby en/of peuter heeft nog niet de mogelijkheid om een boek zelf te lezen, maar je kunt wel voorlezen. Voor baby’s zijn er speciale boeken die uit plaatjes bestaan en zo leert het kindje al op zeer jonge leeftijd wat een boek is en hoe dat aanvoelt. Door de interactie met het boek kunnen ze geluiden, klanken en kleuren herkennen. Peuters die echt een verhaaltje krijgen voorgelezen leren al de basiswoorden en kunnen veel sneller een stap maken naar een uitgebreidere woordenschat op een latere leeftijd.

Leeftijdscategorie 4 tot 6 jaar oud

Kinderen van 4 tot 6 jaar oud maken in de kleuterklas voor het eerst kennis met woorden. Op een spelende wijze leren ze al een goede basis en worden ze klaargestoomd voor de derde groep. Waarin het lezen van zowel moeilijkere woorden als complete zinnen verder wordt ontwikkeld. Om die ontwikkeling te versterken is het voorlezen van boeken een goede methode om het kind op het gebied van taal te ontwikkelen. Het komt ook steeds vaker voor dat kinderen al kunnen lezen voordat ze in groep 3 plaatsnemen.

Leeftijdscategorie 6 tot 7 jaar oud

In groep 3 begint voor kinderen het begrijpend lezen van complete zinnen en verhalen pas echt en worden ze klaargestoomd om in hogere klassen belangrijke lesstof te lezen. Daarom is het ook belangrijk om vanaf deze leeftijd het kind te stimuleren om zelf een kinderboek te lezen. Of dat je vaste momenten plant om samen met je kind een aantal bladzijden te lezen.

Leeftijdscategorie 7 tot en met 12 jaar oud

In de resterende jaren op de basisschool wordt de taalvaardigheden van kinderen verder ontwikkelt en worden ze klaargestoomd voor de middelbare school. Ook de ontwikkeling van het concentratievermogen en de sociale vaardigheden spelen hier een belangrijke rol in en door het lezen van kinderboeken worden deze ontwikkelingen alleen maar gestimuleerd. Op deze leeftijden zijn kinderen in de basis ook zelf in staat om een boek te lezen en te begrijpen waar het verhaal over gaat.

Hoe bepaal je of een boek voor jouw kind geschikt is?

Een kinderboek heeft vaak een classificatie waarmee wordt aangegeven voor welke leeftijdscategorie een kinderboek geschikt is. Maar een ouder heeft zelf een goed beeld van welke boeken juist wel of niet voor hun kinderen geschikt zijn. Het leesniveau, maar ook de emotionele ontwikkeling van jouw kind spelen hier een belangrijke rol in. Kinderen die sneller vatbaar zijn voor zware thema’s en stress ontwikkelen kunnen beter geen boeken over zware thema’s lezen. Terwijl kinderen die emotioneel verder ontwikkeld zijn wel weer baat hebben bij dit soort boeken. De classificatie is dan ook slechts een indicatie en als ouder bepaal je nog altijd zelf welke boeken jij jouw kind laat lezen.